آگاه باشید که دانش آینده، اخبار گذشته و درمان دردهایتان و نظم میان شما در قرآن است. - امام علی (ع)

قرآن کریم پاسخ گوی پرسش ها و نیاز های انسان در تمام اعصار است (نحل: 89) آنچه که مهم است، این است که علمای هر عصر، کلام وحی را می بایست متناسب با نیاز های با همان عصر و زمان فهم کنند و در صدد پاسخ به سوالات همان زمان بر آیند. 

 

 
 

ضرورت دریافت نقطه نظرات اسلام در مسائل جدید تا بدانجاست که حتی اگر جمع بندی و ارائه نظریه قرآن در زمان پیامبر (ص) توسط خود آن حضرت هم بیان می شد، امروزه گریزی از تفسیر موضوعی و دست یافتن به دیدگاه های بنیادین قرآن درباره ی موضوعات جدید نبود. (صادقی، 1385: 93)


اساسا امروزه ضرورت استخراج و تنظیم دیدگاه قرآن درباره موضوعات گوناگون، توسط مسامین درک می شود و نمی توان خود را از آن ها بی نیاز دانست. پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز نظر قرآن را در موقعیت های گوناگون ارائه می کردند.

 

حداقل کار آن حضرت، پیاده کردن عملی نظر اسلام در موضوعات مختلف بود. وضعیت و شرایط اجتماعی، روحی و فکری ای که یاران رسول اکرم (ص) در آن زندگی می کردند، برای فهم این نظریات_ اگر چه به اجمال_ و ایجاد یک مقیاس صحیح در مقام ارزیابی، مناسب و مساعد بود، ولی جایی که چنین زمینه مناسبی_ مانند وضع امروز ما_ موجود نباشد، نیاز به بررسی و تحقیق نظریات قرآن کریم و اسلام، نیازی واقعی و جدی و ضروری است، به ویژه هنگامی که توجه داشته باشیم جهان غرب با جهان اسلام ارتباط دارد. وقتی برخوردی بین یک مسلمان و یک غربی صورت می گیرد و مسلمان خود را در مقابل نظریه های فراوان غرب در زمینه های گوناگون می بیند، ناگذیر است موضع گیری اسلام نسبت به این نظریات را تبیین کند. (سید محمد باقر صدر، ص 37)

 

از این رو برای به دست آوردن نظرگاه های اسلام و پاسخ به پرسش های مختلف که از سوی دین باوران یا از سوی ملحدان و کافران ارائه می گردد در نخستین و مهمترین مرحله، گریزی جز مراجعه به قرآن، آن هم از نوع تفسیر موضوعی نیست.


آیت الله مصلاح در این زمینه می نویسند: همه مکتب های منحرف کوشیده اند به افکار و اندیشه های خود شکل و نظامی بدهند؛ یعنی برای مطالبشان ریشه ای معرفی کنند و با ارتباط و پیوند با سلسله مسائلی منسجم، یک کل منظم و هماهنگ به وجود آورند. ما که در جهت صحیح هستیم، در مقابل آنها عینا باید همین کار را بکنیم. یعنی معارف قرآن را به صورت نظام سند عرضه کنیم. (صادقی، 1385: 93 به نقل از محمد تقی مصباح 1376: ص 9)


اینها همه همه ضرورت توجه به روش تفسیر موضوعی قرآن کریم را نمایان می کند.

 

منبع:

 

تفسیر موضوعی قرآن کریم از امتناع تا امکان- عباس زارع بیدکی

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث ضرورت و کاربرد تفسیر موضوعی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative